Rom


image168

Jag och Miriam i vatikanen, både hon och jag har nog gjort Rom snabbare än dom flesta, vi vill ju bara se lite grann och inte stå och fundera, intrycken kan man bearbeta senare ju.

 

Avfärden började med att få ner 50kilo väskor två våningar ner mot markplan, vidare taxiresa ca 1.5km till staionen för 7?, helt ok pris.

Tåget var som vanligt försenat, denna gång ca 20min. men att komma till Rom 50min senare än vad som var skrivet på biljetten är något som är rätt så vanligt här i Italien.

Tågresan var ganska seg, satt och åt lunch mitt emot en jobbig affärsman och lunchen var dyr, 30? men så åkte jag första klass, och den lunchen är förmodligen dyrare än 2klass lunchen.

Där var jag en erfarenhet rikare.


Väl framme i Rom, mitt första besök, varmare än Bologna där dimman fick solen att gömma sig och temperaturen att ligga på runt 3grader.

Jag traskar mot taxibilarna, dom ser ut som i Bologna, en chaufför kommer fram och frågar om jag behöver en taxi, tänkte att om det inte är en taxibil och den inte har taxameter vänder jag och tar en som har det, självklart hade bilden en taxameter, jag kände mig räddad, skönt att få fullträff första gången i Rom, det är ju här folk blir lurade.

Hotellet, som jag hittade till överkomligt pris låg 1.5kilometer från termini, stationen, i stadens östra centrum. Han körde, det började på någon euro som det brukar, men helt plötsligt var taxametern på 29? när vi kom fram till hotellet, en chock, jag betalade och gick från bilen, väl när han hade åkt fattade jag att jag blivit lurad på minst 19? om man kan jämföra samma sträcka i samma land fast i olika städer.

Sur och irriterad frågade jag receptionen hur mycket det vanligtvis kostar, runt 10? var svaret.

Denna chauffören visste minsann vad han gjorde, jag, reseledare, erfaren ensamresenär som varit i många städer och länder på egen hand, ibland för en vecka ibland för 6månader hade för första gången i mitt liv blivit lurad på en taxiresa och det var just i den staden som jag var så rädd över att jag skulle bli lurad.

Skulle inte vilja skylla på min oaktsamhet utan snarare på att i Rom har de verkligen vanan inne, spelar ingen roll att jag pratar språket eller är resvan här hände det ändå.

Det som är riktigt synd är att Italien förlorar på detta, i längen de fattiga, turister måste man värna om, även i ett land som Italien där allt finns att skåda. Låter man taxichaufförer blåsa turister så sprider sig ju ryktet, ryktet som jag ibland påstått oförtjänat men som jag i dagsläget har ändrat åsikt om.

Men varför är Bologna så lätt, den staden känns som en oas i det kaotiska och vilda Italien, ja hela Emilia-Romagna är nog en oas.


 

image169
Åka på barrunda i bil mitt i natten, Rom december 2007

image170
Vatikanen, den där kupolen är enorm, kolla hur solen lyser i fönstren

image171
Coloseum by night, där ligger Roms två gaybarer, dom andra har tydligen blivit suspekta klubbar under åren, det går bakåt för gayitalien enligt alla, synd.

image172
Designhotellet



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback