Besòk pà enoteca

Igàr var jag pà ett enoteca nàgonstans pà via san felice, det fanns ingen vinlista, ingen prislista utan man bestàllde den flaskan man ville ha genom en utfòrlig beskrivning vad man var ute efter med kyparens hjàlp komma fram till vad kvàllens vin skulle vara. Min ònskan var att det fick vad vad som helst utom nàgot toscanskt ròtt vin, fy fan vad jag àr tròtt pà det just nu. Har fòrdruckit mig pà det. Nu àr det andra viner som gàller ett tag, àr ju dessutom i det Lambruscofòrlovade emilia-romagna. Italiens rikaste region, folk fràn syd-italien kommer hit pà "socialsemester" eftersom sjukhusen dàrnere àr sà dàliga, Italien àr ett oràttvist land som styrs av folk i samma àlder som min far och morfòràldrar och tyvàrr sà verkar det som om folk gett upp hoppet om ett mera ràttvisare och sundare Italien. Sopproblemet i Napoli àr ett annat exempel pà hur oràttvist det àr. Làs boken "camorra" av Lappalainen fòr att fà lite insyn i det komplexa Italien och skillnaden mellan nord och syd etc.
En annan bra bok om Italien àr "Italien innefràn" av Kristina Kappellin. Det àr visst skriven pà 90-talet men fortfarande aktuell!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback