Tonfisk

Jag känner för att reda ut tonfisk på burk. Det är skillnad på tonfisk på burk och tonfisk på burk.
Hemma i Sverige finns det mest tonfisk, fiskad på okänd plats och lagd på burk i Thailand, förmodligen under vidriga omständigheter för både arbetare och konserven.
I Italien finns den marginellt dyrare filén på glasburk och jag måste säga att den inte alls är särskilt dyr med tanke på att den smakar 100 gånger bättre än Abbas thailändska tonfisk. Detta är finkonserv till ett bra pris. Det är kaviarens ryska variant men inte alls för dyra pengar. Dock är det svårt att finna den här i Sverige. man måste bege sig till Italien med buss till Imperia och Olivoljemuseumet hos Frattelli Carli. För ett kilopris på 26 euro för tonfiskfilé i glasburk och 20 euro kilot för tonfisk på plåtburk så kommer man ändå billigt undan tycker jag.
Hur ska jag någonsin kunna köpa 'vanlig' tonfisk igen?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback