Civilkurage

Jag har fått förklarat för mig att jag inte är gnällig bitter utan att jag har civilkurage som vågar stå upp för det jag tycker är fel. Tack för den, ibland känner jag mig gnällig fast jag inte vill men det kan bero på att andra ser mitt sätt att våga säga vad jag tycker som ett sätt att vara gnällig. Fast det kan ju också vara ett sätt att skylla bort sin svenska avundsjuka då man själv inte vågar stå för sina åsikter.


"Att ha Civilkurage innebär att ha mod att stå för sin mening även när det innebär en personlig risk, förmågan att stå upp för sina värderingar, trots vetskap om öppet eller latent motstånd från omgivningen."

"I Sverige, liksom i de flesta andra samhällen, har traditionellt en konsensuskultur varit tongivande, där idealet är en gemensam strävan att uppnå enighet i en kollektiv beslutsprocess. Detta kan leda till en särskilt svår sits för personer med starkt civilkurage."

"Politisk korrekthet kan i vissa avseenden anses vara motsatsen till civilkurage, medan civilkurage i andra avseenden kan vara helt i linje med vad som anses politiskt korrekt."

citerat från wikipedia


Jag kräver nu att ni visar med civilkurage, inspireras av alla generationer som vågat kämpa. Är det verkligen dags att sluta stå för sina åsikter nu när vi kommit så långt?

Shalom


Kommentarer
Postat av: Mika

Bra om det faktiskt är civilkurage... ibland blir man bara tjatig och självisk och pratar ifrån sin bekvämlighet istället för att stå för riktiga principer.

Saken kan bli ännu mer komplicerad då man samtidigt försöker stå för två principer som i just den konkreta situationen inte går att förenas :)

2011-02-18 @ 19:18:58
Postat av: Calle

men Mika, är inte nästan alla (dock inte alla) handlingar vi gör själviska? Alltså vi gör dem av en anledning och väldigt få saker vi gör är helt och hållet osjälviska, eller? Gör vi något för någon annan så den mår bra så resulterar det ju att vi också mår bra. Dessutom måste jag säga att jag tycker civilkurage handlar om att stå för det man tycker är fel och då är det väl ändå själviskt på något sätt? Annars vet jag inte vad du menar med själviskhet? Berätta och förändra min åsikt om du lyckas blir det guldstjärna! :)

2011-02-19 @ 08:04:12
Postat av: Anonym

Du har absolut rätt... de flesta grejer vi gör är i princip själviska... jag menar på den djupaste nivån iaf. Däremot kan man handla utifrån sina kortsiktiga behov eller bli principstyrd i sitt agerande. Civilkurage antar jag just är ett principstyrt beteende. Ibland kan skillnaden bli otydlig dock.

2011-02-19 @ 22:23:38
Postat av: Calle

Vem är denna anonyma? jag vill ha ett förnamn så jag vet vem som skriver :)

2011-02-21 @ 20:45:23
Postat av: Mika

förlåt det var jag... märkte inte att namnet inte fanns med :(

2011-02-21 @ 21:38:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback