En resa genom en evig soluppgång/solnedgång

Att resa åt väst under den mörkare tiden på året är en väldigt speciellt upplevelse. Lagom vi kommer över island börjar flygvärdinnorna dra ner skydden för fönstret och jag tänkte att nu är det väl ett UFO som åker utanför och vi inte får se. En annan anledning, även rimligare, kunde ju vara att vi de kommande 5 timmarna skulle hålla oss i ett grynings/skymmnings-land. Vi åkte nämligen nära polcirkeln där solen knappt går upp och det kändes som om det hela tiden skulle vara morgon eller kväll, i över 5 timmar!
Det var en konstig känsla att se detta under en sådan lång tid och när jag kom fram sken solen igen och gick inte ner på över 1 timme vilket gjorde det ännu mera knepigt i huvudet. Sen såg vi över bergen på Baffin Island, det är en ö som är större än Sverige och har 11000 invånare.
OBS! Bilden är stulen, alltså inte min utan jag har hittat den :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback