jag blev lite kär i Irland

jag fick just ett sådant sug för IRLAND, den gröna ön därborta i öst (från mitt perspektiv) där den stora Atlanten slutar ligger Cliffs of Moher som stupar 200 meter rakt ner i havet och bildar en pampig avslutnig/början på Europa. Det är en magisk plats mitt ute i gammal fattigmansbygd där potatis spelade en så stor roll att när det blev missväxt så dog befolkningen medan engelsmännen tog all spannmål över till deras ö. Sådant skulle väl FN inte tillåta idag? Ändå svälter folk medan Europa slänger bort mat, detta är 2012, är det inte lite knepigt?


Cliffs of Moher
Är man på Irland måste man även besöka någon av alla pubar, det finns massor. Dom är enkla institutioner där ölen flödar. Kilkenny-ölen finns inte att få tag på så många ställen, mest där turister finns. Istället dricker irländarna sin Smithwicks som är deras variant på Kilkenny. Kilkenny ölen är gjord för att exporteras medan Smithwick inte finns på så många ställen utanför Irland. Bara för att komplicera till det ännu mera så ska man veta att Smithwick görs i Kilkenny medan Kilkenny görs en bra bit norrut på gränsen till Nord-Irland.
pub
Pubrunda

Kommentarer
Postat av: Jenny

Ja Irland är fantastiskt! Jag har bara varit där en gång, men åker mer än gärna igen!



-->
http://jennylinacarlsdotter.blogg.se/2011/may/eire.html (om du är intresserad av att kolla in min resa) Annars har jag och Sofia pratat om att komma och hälsa på dig (våldgästa, more like). men du är ju så långt bort! :)

2012-02-07 @ 11:15:20
URL: http://jennylinacarlsdotter.blogg.se/
Postat av: Calle

hey Jenny, klart ni ska komma och våldgästa mig, mer än välkomna men jag ska se om jag får ett jobb på en annan ort. håll det lite öppet och april är nog bättre än nu för det kan fortfarande bli otroligt kallt. April kan man även åka skidor i klippiga bergen med värme. Fan va skoj om ni kommer. Ni är dom första som ens nämnt att ni vill komma, det ska jag inte glömma :)

2012-02-08 @ 05:38:30
URL: http://flowerboy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback